Opony motocyklowe różnią się od ich odpowiedników stosowanych do samochodów osobowych. Oprócz samych właściwości konstrukcyjnych i wymiarów, ważny jest też sposób wykończenia ogumienia – a dokładnie pokrywające go rowki bieżnikowe. W przypadku opon motocyklowych powinny być w odpowiedni sposób wyprofilowane, zapewniający im najwyższą przyczepność do podłoża, bezpieczeństwo w czasie jazdy oraz sprawne odprowadzanie wody. Poniżej opowiemy więcej o oponach motocyklowych, skupiając się na problemie bieżnika.
Bieżnik w oponach motocyklowych – przeznaczenie i funkcje
Bieżnik to kluczowy element w budowie każdej opony. Ma bezpośredni wpływ na zachowanie się opony w czasie jazdy, a tym samym – na warunki jezdne w czasie poruszania się po różnych typach nawierzchni. Bieżniki w oponach motocyklowych mają nieco odmienny kształt i układ, niż bieżnik w oponach samochodowych. Poszczególne modele opon motocyklowych mogą też różnić się między sobą właściwościami bieżnika. Niektóre zostały dostosowane do poruszania się po nawierzchni mokrej, oblodzonej, obsypanej śniegiem bądź też stawiającej kierowcom inne wymagania.
Do motocykli szosowych o zastosowaniu turystycznym dobiera się najczęściej opony dedykowane do długich dystansów. Ważny jest między innymi współczynnik ścieralności, który powinien odróżniać je od opon sportowych. Im jest niższy, tym większy dystans będziesz mógł pokonać na swojej maszynie. Opony takie radzą sobie świetnie z dużym obciążeniem. Jest to duże ułatwienie dla osób podróżujących z wypchanymi sakwami, kuframi lub innym pasażerem.
W oponach szosowych i turystycznych bieżnik powinien być skonstruowany w sposób ułatwiający odprowadzanie wody, niezależnie z jaką prędkością porusza się dany pojazd. Bieżnik powinien aktywnie działać zarówno w czasie jazdy prostej jak i wchodzenia w zakręty. W opony takie zaopatrzysz się w sklepie internetowym SkySeba Moto, pod linkiem https://skyseba.pl/anakee-3.
Ogumienie motocyklowe – do zróżnicowanej nawierzchni
Opony do motocykli powinny nadawać się również do prowadzenia maszyny po różnego typu nawierzchni. Do takich należą opony uniwersalne, dedykowane zarówno do jazdy po asfalcie mokrym jak i suchym, a także do jazdy po terenie utwierdzonym jak i kamienistym.
Nacięcia bieżnikowe w takich oponach bywają dość skomplikowane, a tworzące je linie ułatwiają odprowadzenie wody niezależnie od typu nawierzchni i jej wyboistości. Odmiennie niż w zwykłych oponach szosowych, bieżnik w oponach uniwersalnych będzie wpasowywał się w piach, kamyki, żwir oraz wszelkie inne gatunki podłoża. Jednocześnie, będzie przeciwdziałał zakopywaniu się maszyny w miękkim błocie lub piasku, a także ułatwiał jej start.
Ponadto, opony takie będą świetnie radzić sobie podczas poruszania się z dużą prędkością. Łączą pod tym względem cechy opon miejskich, turystycznych jak i sportowych. Stabilizują zachowanie maszyny podczas wchodzenia w zakręty, ograniczają utratę trakcji w czasie poruszania się po wymagającej nawierzchni, a swoje właściwości zachowują niezależnie od panującej temperatury.