Uważasz swojego opla za „rodowitego Niemca”? Być może się zdziwisz, ale za samochody tej zachodnioeuropejskiej marki tak naprawdę odpowiadał amerykański koncern General Motors. Ople produkowano również w brytyjskim przedsiębiorstwie Vauxhall Motors Ltd. – stąd egzemplarze przeznaczone na rynek angielski sprzedawane są pod marką Vauxhall. Konserwatywnych fanów niemieckich samochodów mógł rozczarować również fakt, że od 2017 roku Opel należy do Francuzów, a konkretnie do koncernu Groupe PSA, właściciela marek Peugeot, Citroën i DS. Automobiles. Jednak dla większości kierowców opel wciąż pozostanie niemieckim autem, którego pochodzenie obliguje do utrzymania niezawodnej jakości, komfortu jazdy i atrakcyjnej stylistyki. Ten wpis poświęcimy Astrze, jednemu z najlepiej sprzedających się modeli, który dzięki przystępnej cenie zyskał dużą popularność również wśród Polaków. Sprawdzimy też, jakie opony do Opla Astry zaleca producent i od czego zależy ich rozmiar.

Opel Astra – niemiecki kompakt o wielu twarzach

Pierwszy Opel Astra przetrwał w seryjnej produkcji 11 lat (1991-2002), przy czym jego powstanie wynikało z konieczności zastąpienia przestarzałego już Kadetta. Kolejne generacje tego modelu oznaczano alfabetycznie. Pierwszy, pod nazwą Opel Astra F, został zademonstrowany na targach  we Frankfurcie w 1991 roku. Na początku auto sprzedawano wyłącznie w nadwoziach kombi i hatchback, w kolejnych latach klienci mieli do wyboru także wersje sedan, kabriolet i van. Równolegle z wdrożeniem seryjnej produkcji hatchbacka pojawił się na rynku model usportowiony, Opel Astra GSi. Do 1998 roku samochód był dostępny w dwunastu opcjach wyposażeniowych, następnie wdrożono produkcję Opla Astry Classic w pięciu wersjach. Ponadto producent wypuścił ponad 20 edycji limitowanych, przy czym połowa obejmowała Astrę po faceliftingu (1995-1998). Oferta jednostek napędowych przedstawiała się dość standardowo – obok silników benzynowych o pojemnościach 1.4, 1.6, 1.8 i 2.0, można było zamówić model z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 1.7 l i mocy 57, 68 lub 82 KM.

Kolejne generacje Opla Astry wchodziły do produkcji w latach: 1998 (model G), 2004 (H), 2009 (J), 2015 (K). Oprócz różnorodnych linii nadwozia (hatchback, sedan, kombi, van, coupé, kabriolet), klienci mogli wybierać wśród kilkunastu wersji wyposażeniowych w edycjach stałych i limitowanych. Do ciekawszych propozycji jednostek napędowych należały m.in. silnik z technologią zmniejszającą zużycie paliwa (Twinport), przyjazny środowisku silnik z pakietem ecoFLEX, oraz doładowane silniki  Turbo OPC o mocy 240 KM i pojemności 2.0. Astra standardowo była wyposażona w 5- i 6-iegowe skrzynie biegów, jednak niektóre modele były dostępne w opcji z 5-biegową skrzynią półautomatyczną oraz 6-biegowym automatem. W 2016 roku Opel Astra K (V generacja) został Europejskim Samochodem Roku. Co ciekawe, w niektórych krajach nie kupisz Opla Astry – ten model sprzedawany jest pod różnymi nazwami, m.in. Chevrolet Vectra, Chevy Urban, Saturn Astra, Buick Verano Hutch i Vauxhall Astra.

Jak widać, nie sposób wymienić jednego właściwego rozmiaru opony – Opel Astra to samochód o wielu różnych postaciach, tymczasem wielkość ogumienia zależy nie tylko od generacji modelu, ale również od wyposażenia, rodzaju nadwozia i silnika. Żeby sprawdzić jaki rozmiar przypisano Twojej wersji Opla Astry, zerknij do książki pojazdu lub poszukaj naklejki znamionowej wewnątrz auta.

Jakie opony do Opla Astry zaleca producent?

Ze względu na liczne wersje nadwozia opony do Opla Astry obejmują szeroki zakres rozmiarów – od niewielkich pasujących na 14-calowe felgi do niskoprofilowych „osiemnastek”. Ogumienie montowane fabrycznie najczęściej przyjmuje następujące wielkości:

  • 165/70 R14
  • 175/70 R14
  • 185/60 R14
  • 185/65 R14
  • 185/65 R15
  • 195/60 R15
  • 195/65 R15
  • 205/50 R16
  • 205/55 R16
  • 215/40 R17
  • 225/40 R18

Jeśli chcesz zaoszczędzić lub usportowić swoje auto, możesz zamontować również zamienniki opon. Opel Astra może jeździć również na „trzynastkach” (155/80 i 175/70) oraz „dziewiętnastkach” o szerokości 235 mm i profilu 34%. Producent dopuszcza także stosowanie takich rozmiarów jak: 175/65  R14, 185/70 R14, 195/55 R15 oraz 225/45 R17.

Opel nie ma jednego sprecyzowanego dostawy ogumienia, na seryjnym wyposażeniu znajdują się zarówno produkty segmentu premium, jak i dobre bieżniki  klasy średniej. Jeśli zatem zastanawiasz się nad marką opony, Opel Astra najczęściej opuszcza fabrykę na niemieckich gumach Continental Premium Contact, brytyjskich Dunlop Sp Sport 01 oraz japońskich Bridgestone ER300 lub B250. Producent korzysta również z tańszych bieżników marek Hankook i Firestone.

[Głosów:2    Średnia:1.5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here