Olej silnikowy podczas eksploatacji auta poddany jest zanieczyszczeniom w postaci cząstek takich jak opiłki metalowe, woda, sadza, szlam czy inne niepożądane drobinki osadzone na podzespołach. Do środka dostają się tam wraz z paliwem, powietrzem lub w wyniku wytarcia się pozostałych obecnych w układzie elementów. Stanowią one potencjalne zagrożenie dla pracy silnika, dlatego tak ważne jest ich usuwanie. Rozwiązaniem w tym przypadku są filtry oleju.
Jak to działa?
Podstawa budowy filtra oleju to uszczelka i papierowy wkład, który jest odpowiedzialny za przepuszczanie oleju i separację szkodliwych drobin. Z wyglądu przypomina małą metalową puszkę. Podczas montażu, uszczelkę należy lekko posmarować olejem, w celu lepszego uszczelnienia, aż do czasu następnej wymiany. Mówiąc w skrócie, filtry oleju oczyszczają olej i nie dopuszczają do jednostki napędowej żadnej niepożądanej drobiny.
Wymiana – kiedy i jak często?
Każdemu właścicielowi pojazdu powinno zależeć na jego jak najdłuższej eksploatacji oraz bezpiecznym użytkowaniu. Filtry oleju, to elementy wyposażenia, które należy regularnie wymieniać, o czym niestety, wielu kierowców zapomina lub zwyczajnie lekceważy, co jest lekkomyślne i nieodpowiedzialne. Filtr ulega zużyciu i jednocześnie przestaje odgrywać swoją rolę. Zanieczyszczenia nie są po czasie wychwytywane, co może grozić zwiększeniem lepkości oleju, większym zużyciem paliwa, a w dłuższej perspektywie, może nawet doprowadzić do poważnej awarii silnika, czego każdy chce uniknąć. Pora wymiany filtra oleju jest podana przez producenta, a przeważnie wymienia się go jednocześnie przy zmianie samego oleju silnikowego. Zlekceważenie tych zaleceń może narazić użytkownika na znaczne koszty naprawy w przyszłości.
Który filtr wybrać, na co należy zwrócić uwagę?
Wybierając filtr oleju do samochodu, warto postawić na dobrą jakość i nie powinno się kierować chęcią jak największego przyoszczędzenia. To zła droga. Z pozoru taki prosty i błahy element, okazuje się pełnić naprawdę istotną funkcję. Patrząc na filtry oleju, należy wziąć pod uwagę następujące cechy: rodzaj wkładu filtracyjnego, z czego jest wykonany, a oprócz tego, jaką ma powierzchnię. Jest to szczególnie istotne, ponieważ może się okazać, że filtr ma słaby przepływ, lub nie wychwytuje większości zanieczyszczeń, co mija się z celem jego stosowania. Należy również zwrócić uwagę, wykonanie zewnętrznej obudowy, czy jest ona wystarczająco solidna. Inną bardzo ważną kwestią jest rodzaj oleju silnikowego. Jeśli olej jest syntetyczny, to zdecydowanie przyspiesza zużycie filtra w porównaniu do oleju mineralnego.