Do tej pory korzystałeś głównie z opon średniej klasy, ale przed najbliższym sezonem zimowym musisz zaoszczędzić i wybrać ogumienie ekonomiczne? Cóż, opony Dayton DW510 evo z pewnością nie będą nadmiernym obciążeniem domowego budżetu. Za jedną sztukę w rozmiarze 205/55 R16 zapłacisz niecałe 200 zł, co daje ok. 800 zł za cały komplet. A jeśli nie masz zaufania do produktów tej klasy, być może przekona Cię fakt, że marka Dayton od 1988 roku należy do japońskiego koncernu Bridgestone, producenta znakomitych opon klasy premium. Ale czy naprawdę można jeździć bezpiecznie po polskich drogach zimą, bez wydania całej pensji na ogumienie?

Dlaczego opony Dayton DW510 evo to dobry wybór?

W oponach zastosowano dobrze Ci znany bieżnik kierunkowy, w którym przecinające się rowki tworzą kształt litery „V”. Taki układ sprzyja odrzucaniu wody na boki, dzięki czemu samochód prowadzi się stabilnie nawet w rzęsistym deszczu czy gęstym błocie pośniegowym. Aby wzmocnić ochronę przed aquaplaningiem, konstruktorzy opon Dayton DW510 evo zaprojektowali optymalny kąt nachylenia kanałów bocznych.

Atutem nowoczesnych bieżników klasy premium jest również mieszanka gumowa, z której zostały wykonane. Choć budżetówki japońskiego koncernu  kosztują niewiele, w tym modelu również postawiono na specjalny skład.  Komponenty i ich proporcje zostały tak dobrane, aby opona utrzymywała dobrą przyczepność w szerokim przedziale temperatur. Ogumienie Dayton DW510 evo sprawdzi się więc zarówno podczas srogich mrozów, jak i ciepłych dni zwiastujących nadejście wiosny. Zachowanie elastyczności w różnych temperaturach przekłada się również na wolniejsze zużycie bieżnika, co oczywiście przemawia za wytrzymałością opony.

O podwyższonej trwałości zimówek Dayton DW510 evo świadczą również usztywnione klocki, dzięki którym opony wykazują większą odporność na uderzenia czy uszkodzenia powstałe wskutek wjechania w głęboką dziurę (których po zimowych mrozach nie brakuje).

Na czym polega ewolucja opon Dayton DW510?

Model prezentowany w tym wpisie to następca opony Dayton DW510 – dodanie skrótu „evo” sugeruje nowocześniejsze rozwiązania i lepsze osiągi. W istocie, w nowszym modelu wprowadzono inny kształt lameli, dzięki czemu opony mocniej przedzierają się przez śnieg i zachowują lepszą przyczepność na lodzie. W efekcie kierowca nie ma większych problemów z ruszaniem spod świateł, jazdą po łuku czy hamowaniem mimo uciążliwych warunków zimowych. Sprawniejsze pokonywanie zakrętów (także na oblodzonej nawierzchni) to zasługa kolejnej rewolucji – podłużonego rowka odpowiedzialnego za utrzymanie bocznej trakcji.

Opony zimowe Dayton DW510 evo zostały również ulepszone pod względem emitowanego hałasu – są cichsze od poprzedniej wersji i mniej podatne na wibracje, co oczywiście przekłada się na większy komfort jazdy. W nowszym modelu zmodyfikowano także skład opony, dzięki czemu poprawie uległy przyczepność oraz trwałość bieżnika.

Dayton DW510 evo – etykieta unijna

Na pewno ciekawi Cię, czy deklaracje producenta pokrywają się z parametrami podanymi na etykiecie unijnej. Otóż ocena „C” w kategorii przyczepność na mokrej nawierzchni potwierdza wysoki poziom bezpieczeństwa w trudnych warunkach, jaki mają zapewniać opony Dayton DW510 evo. Hałas na poziomie 72 dB to średni wynik, jednak taki sam uzyskuje wiele zimówek klasy średniej (tutaj mamy do czynienia z klasą ekonomiczną).

Niestety, budżetówki koncernu Bridgestone nie mogą zagwarantować Ci mniejszego zużycia paliwa – Nota „F” za opory toczenia sugeruje, że pod względem oszczędności ten model dorównuje przeciętnemu ogumieniu w swojej klasie.

Analiza poszczególnych parametrów wykazała, że opony Dayton DW510 evo zyskują najwięcej punktów za przyczepność na mokrej nawierzchni oraz przyczepność na śniegu (czyli najważniejsze cechy bezpiecznej opony zimowej), zaś najsłabiej wypadły pod względem oszczędności paliwa i komfortu jazdy. Większość kierowców zwróciła też uwagę na bardzo dobry stosunek jakości do ceny, a ok. 78% deklaruje chęć ponownego zakupu tego modelu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here