195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17. Opony w tych rozmiarach są najczęściej wybierane przez kierowców przygotowujących swój samochód do sezonu zimowego. Oczywiście w dobie Internetu niewielu konsumentów zdaje się na ślepy traf czy poprzestaje na swojej ulubionej marce. Nie – dziś wystarczy wklepać odpowiednią frazę w wyszukiwarkę internetową, aby znaleźć najlepsze opony zimowe. Co to znaczy „najlepsze”? Ogumienie zasługujące na to miano zbiera same pozytywne recenzje na blogach, cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem kierowców oraz zdobywa podium w testach niezależnych organizacji motoryzacyjnych. I nie jest najtańsze – obecnie coraz więcej konsumentów jest w stanie zaakceptować wyższą cenę opony, jeśli przemawiają za tym wyższy poziom bezpieczeństwa, lepsze osiągi i większa wytrzymałość bieżnika. Jeśli zatem i Tobie nie jest obojętne, co zakładasz na felgi, sprawdź test opon zimowych opracowany na podstawie opinii kierowców i rankingów przygotowanych przez największe organizacje. Testy biorą pod uwagę trzy najpopularniejsze rozmiary: 195/65 R15, 205/55 R16 oraz 225/45 R17.
Jakie zimówki w rozmiarze 195/65 R15?
Opony w rozmiarze 195/65 R15 są rozchwytywane przed zimą niczym przysłowiowe świeże bułeczki. Po taki wariant sięgają także ci kierowcy, którzy w okresie wiosenno-letnim korzystają z opon o szerokości 205 czy 215 mm. Zastosowanie węższych opon ma swoje praktyczne uzasadnienie. Według specjalistów z ADAC (drugi największy automobilklub na świecie, czołowy organizator testów motoryzacyjnych) węższy bieżnik lepiej sobie radzi z odprowadzaniem wody i przez to skuteczniej zapobiega aquaplaningowi czy poślizgu na błocie pośniegowym. Klub zaleca stosowanie przez zimę najwęższych opon przewidzianych w instrukcji pojazdu, co dla wielu posiadaczy aut osobowych oznacza wybranie rozmiaru 195/65 R15, które pasują do powszechnie stosowanych felg 4-5.5 cala. Ogumienie w tym rozmiarze ma szerokość 195 mm, wysokość profilu 126,75 mm (65% z 195) oraz średnicę 15 cali.
Test opon zimowych 2017 w rozmiarze 195/65 R15 bezapelacyjnie wygrywają kolejno trzy modele: Nokian WR D4, Continental WinterContact TS 860 oraz Bridgestone Blizzak LM001. Bieżnik Goodyear UltraGrip 9 znalazł się tuż za podium, zaś bardzo popularny bieżnik Michelin Alpin 5 zajął dopiero ósmą lokatę. Godne polecenia są natomiast opony Uniroyal MS plus 77, o których możesz przeczytać na naszym blogu.
Najlepsze opony zimowe w rozmiarze 205/55 R16
Rozmiar 205/55 R16 szczególnie upodobali sobie recenzenci i organizacje przeprowadzające testy opon (ADAC, Auto Motor Und Sport, ACE, Auto Bild, Auto Zeitung). Przy mniej znanych bieżnikach testy ograniczają się właśnie do tego wariantu, trudniej znaleźć wyniki dotyczące rozmiaru np. 185/65 R15 czy 225/50 R17. Artykuły na blogach i portalach motoryzacyjnych również bazują na tej wielkości, co może wprowadzać konsumentów błąd – rozmiar wpływa nie tylko na cenę, ale również na właściwości bieżnika i parametry techniczne. Niemniej jeśli zależy Ci akurat na oponach o szerokości 205 mm, profilu 112,75 mm i średnicy 16 cali, masz duże szczęście. Profesjonalny test opon zimowych dostarczy Ci wielu informacji (przyczepność, zużycie paliwa, komfort jazdy, cena), na podstawie których bez trudu podejmiesz decyzję. Weź również pod uwagę, że ten rozmiar należy do najczęściej wybieranych przez kierowców. Istnieją więc spore szanse, że opinie i komentarze użytkowników odnoszą się właśnie do tego wariantu.
Test opon zimowych 2017 dla rozmiaru 205/55 R16 okazał się najłaskawszy dla bieżnika Continental WinterContact TS 860. Na drugim miejscu znalazły się dobrze znane fińskie ogumienie Nokian WR D4, oczko niżej uplasowały się włoskie opony Pirelli Cinturato Winter. Czwartą lokatę ponownie zajął amerykański bieżnik Goodyear UltraGrip 9. Na wyróżnienie zasługują również modele Michelin Alpin 5 oraz Bridgestone Blizzak LM001.
Opony zimowe 225/45 R17 – jakie wybrać?
Rozmiar 225/45 R17 wśród najpopularniejszych opon zimowych to niemałe zaskoczenie, zwłaszcza wziąwszy pod uwagę zalecenia ADAC dotyczące wyboru najwęższego dopuszczalnego rozmiaru. Kwestie sporne wyjaśnia fakt, że szersze opony mimo wszystko zapewniają większą powierzchnię kontaktu bieżnika z nawierzchnią. W efekcie ogumienie zachowuje lepszą przyczepność podczas pokonywania ostrych zakrętów, przyspieszania czy nagłej zmiany toru jazdy. Szersze opony przekładają się również na krótszą drogę hamowania, co ma nieocenione znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy i współuczestników ruchu. Zastosowanie szerokich opon w zimie rekomenduje marka Continental, jednocześnie przyznając, że węższy bieżnik znacznie lepiej radzi sobie podczas jazdy po świeżym i głębokim śniegu.
Test opon zimowych 2017 dla rozmiaru 225/45 R17 to duża niespodzianka. Model zajmujący podium przy mniejszych rozmiarach – Nokian WR D4, trafił dopiero na ósme miejsce. Na pierwszej pozycji znalazły się opony Goodyear UltraGrip Performance Gen-1, na drugiej Dunlop Winter Sport 5. Pierwszą trójkę zamyka bieżnik Continental WinterContact TS 860. Nieco niżej uplasowały się francuskie opony Michelin Alpin 5.
Jak się okazuje, ogólny test opon zimowych 2017 wygrywa model niemieckiej spółki Continental AG – WinterContact TS 860 zajmuje miejsce w pierwszej trójce niezależnie od rozmiaru. Inny popularny bieżnik, Nokian WR D4, uzyskuje znacznie gorsze wyniki w szerokim rozmiarze. Zwracamy więc uwagę, by sprawdzać jakiego rozmiaru dotyczą testy, recenzje i opinie kierowców. Teoretycznie ten sam bieżnik może prezentować znaczne różnice nie tylko w zakresie ceny, ale przede wszystkim w bezpieczeństwie i właściwościach jezdnych.