Škoda Fabia debiutowała w 1999 roku jako samochód klasy miejskiej, a zarazem następca flagowego hatchbacka czeskiej marki, Felicii. Dzięki rozsądnej cenie i przyzwoitej jakości auto praktycznie od razu wkupiło się w łaski mniej zamożnych klientów z całej Europy. Do dziś Fabia pozostaje jednym z najchętniej kupowanych samochodów w Polsce – niesłabnąca popularność tego modelu wynika także z faktu przynależności Škody do grupy Volkswagen AG. Z poniższego wpisu dowiesz się, jakie opony do Škody Fabii rekomenduje producent i jak przebiegała ewolucja tego samochodu w ciągu 20 lat.
Škoda Fabia wczoraj i dziś
Škoda Fabia pierwszej generacji powstała na bazie Volkswagena A04 w 1999 roku – wówczas czeska marka już od ośmiu lat wchodziła w skład niemieckiego koncernu. Samochód najpierw był dostępny w nadwoziu typu hatchback, w kolejnych latach producent wprowadził modele kombi i sedan. Fabia okazała się prawdziwą rekordzistką pod względem różnorodności wersji wyposażeniowych – klienci mieli do dyspozycji aż 27 postaci auta, w tym edycję limitowaną Tour de France. Oferta jednostek napędowych była równie wszechstronna. Kierowcy oczekujący niskiego spalania mogli wybrać silnik benzynowy o pojemności 1.0, 1.2 lub 1.4, ewentualnie silnik wysokoprężny 1.4 TDI. Dla zwolenników większych jednostek przygotowano silniki dwulitrowe oraz dieslowskie 1.9 TDI.
Drugą generację Škody Fabii powitano w 2007 roku na targach w Genewie. Osoby znające produkty czeskiej marki szybko zauważyły podobieństwo do modelu Roomster debiutującego rok wcześniej. Auto było dostępne w nadwoziu hatchback i kombi (od 2009 roku) oraz w 15 wersjach wyposażenia, w tym dwóch limitowanych, Monnari i Race Edition. Tym razem w ofercie silnikowej zabrakło jednostek jedno- i dwulitrowych, najmocniejszy był silnik benzynowy 1.4 TSI o mocy 180 KM, który zapewniał maksymalne przyspieszenie do setki w ciągu 7,3 s.
Produkowana do dziś trzecia generacja Škody Fabii weszła na rynek w 2014 roku. Konstrukcja opierała się na płycie podłogowej użytej w modelach Audi A1 i VW Polo, z kolei nadwozie zaprojektowano na wzór prototypu czeskiej marki – VisionC. W porównaniu do poprzednich generacji oferta wyposażeniowa została mocno okrojona do siedmiu wersji (m.in. Ambition, Active i Style), w tym jednej specjalnej i dwóch limitowanych. Mniejszy wybór dotyczył również silników – od 2014 polscy miłośnicy Fabii muszą zadowolić się małymi jednostkami o pojemności nie większej niż 1.4 l, choć poza UE sprzedaje się również wersje z silnikami 1.6 MPI. W 2018 roku producent przeprowadził facelifting, w którym zastosowano reflektory LED, zderzaki z wbudowanymi światłami oraz nowy kokpit. Dodatkowo na życzenie klienta auto może zostać wyposażone w aluminiowe felgi 18” oraz systemy ułatwiające manewrowanie pojazdem.
Każdy właściciel wie, z której generacji i wersji wyposażeniowej pochodzi jego auto. Dzięki tym danym można samodzielnie sprawdzić, jakie opony do Škody Fabii rekomenduje producent. W tym celu wystarczy skorzystać ze specjalnie zaprogramowanej wyszukiwarki, która umożliwia dobór opon na podstawie podstawowych informacji i samochodzie. Tego typu konfiguratory można znaleźć na stronach sklepów internetowych zajmujących się sprzedażą ogumienia.
Jakie opony do Škody Fabii?
W Polsce najczęściej widuje się Fabię w wersji hatchback – z racji niewielkich gabarytów auto zwykle jest wyposażane w felgi o średnicy 13-14 cali. Do nadwozia kombi można dopasować „siedemnastki” i „osiemnastki”. Jeśli chodzi o rozmiar opony, Škoda Fabia najczęściej wyjeżdża z fabryki na stosunkowo wąskich gumach o wysokim profilu, m.in.:
- 155/80 R13
- 165/70 R14
- 185/60 R14
- 175/70 R14
- 185/65 R14
- 195/50 R14
- 195/55 R15
Jako zamienniki powyższych rozmiarów producent dopuszcza takie opony jak: 195/50 R16, 205/45 R16, 215/45 R16. W większych wersjach Fabii amatorzy sportowego tunningu mogą zamontować opony niskoprofilowe, np. 215/40 R17 lub 225/35 R18.
Jeśli zastanawiasz się nad marką opony, Škoda zazwyczaj korzysta z produktów znanych marek premium, takich jak Continental, Michelin i Goodyear.